Goede voornemens of doelen stellen?

De maand januari is alweer voorbij. En waarschijnlijk zijn daarmee ook de meeste goede voornemens gesneuveld. Ik doe daar niet aan mee, die goede voornemens. Wat ik dit jaar wel heb gedaan, is doelen stellen.

business, tree, growth-1137367.jpg

Goede voornemens en doelen stellen, is dat niet hetzelfde?

Ik hoor het je denken. Toch is er een verschil tussen deze twee. Een voornemen is een wens zonder dat je deze concreet maakt. Om een voorbeeld te noemen, en hij zal je heel bekend klinken: ‘Ik wil afvallen’. Als je het hierbij laat, dan is de kans groot, dat dat voornemen niet behaald gaat worden. Het voornemen is niet specifiek genoeg. Want hoeveel wil je afvallen? En waarom wil je afvallen? En waarom is dat belangrijk? Wat heb je dan als het gelukt is? Als je dat weet, dan kan je er doelen aan gaan hangen.

Maak het SMART

Doelen maken een wens concreet en haalbaar. Je kan bijhouden of het gelukt is en waar nodig bijsturen. En als een doel lukt, daar word je natuurlijk blij van. Om een doel succesvol te behalen is het handig om deze op te delen in kleinere doelen en om de doelen SMART te maken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Het internet staat vol met de theorie over SMART omschrijven, dus laat ik het hier even voor je samenvatten.
Specifiek: maak je doel zo concreet mogelijk en gebruik daarvoor niet te veel woorden.
Meetbaar: hang cijfers aan je doel, in x tijd heb ik x bereikt.
Acceptabel: wees eerlijk naar jezelf en bepaal wat van je doel haalbaar is.
Realistisch: zorg dat het doel ook bij je past.
Tijdsgebonden: bepaal wanneer je doel behaald moet zijn.

Judith Kouwenhoven

Ik doe niet aan voornemens, maar doelen had ik ook niet

Tot zover het theoretische gedeelte, nu naar mijn persoonlijke doelen. Ik besefte door het luisteren naar een Podcast van JessWorks, dat ik voor komend jaar nog geen doelen had bepaald en daardoor ook niet gericht te werk ging. Het enige dat voor mij vaststond, was de wens dat ik aan het eind van het jaar rond kan komen van mijn onderneming. Precies, de wens, en geen doel. Veel te vaag dus.

Door zwart-op-wit te zetten wat mijn plannen zijn voor dit jaar, zowel qua ideeën als financieel, kon ik ook concreter neerzetten welke doelen ik per kwartaal wil behalen. En zo weet ik waar ik nu aan moet werken en of ik externe hulp kan gebruiken. Alles aan ondernemen is nieuw voor me, en hoewel ik nog maar startende ben, zie ik in dat de to-do-lijst van mijn ideeën zo groot is, dat externe hulp zo gek nog niet is. Want waarom zelf het wiel uitvinden als vele mij voor zijn gegaan? Ik kies daarom nu al voor een investering van een business coach. En lucky me, ik heb een goede match gevonden met een coach die mij gaat helpen mijn doelen te behalen. Samen gaan we mijn doelen nog concreter maken en een planning maken voor de komende drie maanden.

En wat is dan mijn doel?

De maanden februari en maart staan voor mij in het teken van groei. Ik krijg energie van de ideeën die ik heb en ik heb ontzettend veel zin om ze te gaan uitvoeren. Om te beginnen wil ik dit kwartaal templates voor Canva gaan ontwikkelen, die ondernemers kunnen gebruiken voor hun Instagram berichten. Dus SMART gezegd: 'Ik wil 3 puzzle feed templates ontwikkelen, in maart online zetten en aan het einde van Q1 wil ik deze verkocht hebben.' Oké, kleine kanttekening... Het aantal keer dat ik het wil gaan verkopen, ga ik van de week met mijn business coach bepalen 😉 En heb je nou geen idee wat een puzzle feed is? Check dan mijn Instagram profiel. Daar zie je dat al mijn individuele berichten ook een geheel vormen.

Ik kan niet wachten om je er meer over te vertellen, over deze puzzle feeds en over mijn andere ideeën. Ben jij nieuwsgierig? Houd mijn insta dan in de gaten!

JK Virtual Assitant_-4695-5-gif

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.